Blog
DP Ricardo de Gracia talks about shooting “El Cuerpo en Llamas” whith Angénieux lenses
English Version (please find spanish version below).
Can you please introduce the project in a few words ?
“El cuerpo en llamas » was produced by Arcadia in 2023, for Netflix. It is a fiction, based on the famous « crime of the urban guard» in Barcelona; it’s been an international hit on Netflix. Jorge Torregrossa and myself realized that what motivated us the most was the “psychological” side of the project, rather than its “spectacular” aspect.
Which artistic requirements led you to try and choose our lenses?
Director Jorge Torregrossa & I wanted to add a dimension of transcendence to the picture, hence in that purpose we played on the optical effect of a slow & hypnotical zoom, which became the main element of the language. I had already used the EZ lenses on a previous job in UK (“Red Rose”); this time we decided that they could be our main shooting tool.
What was the biggest filming challenge?
The complexity came from developing the language concept, more than the purely technical aspects of the job. The scenes aiming at relating the occult relationship between characters, without any verbal mention of it, where probably the more complicated, and the nicer, to build up. This being said, technically speaking, I avoid going too “baroque”, I use to think in a simple way. I like the shootings which are technically simple.
Which technical combinations did you use (camera, sensor size ..) ?
We used the Alexa Mini LF camera & the 2 zooms Angénieux from the EZ series, on top of the Angénieux Optimo Primes. We used these ones mostly in very dark light conditions, when the zooms could not be used.
How did the lenses technically behave ? Has it been an asset for the shoot ?
I like the EZ lenses for their texture. I know that some lenses, on a mathematical level, show some better optical “perfection”. But “perfection” is precisely what i always try to avoid, including in technics. Depending on the project, there are good and bad things to choose from all the tools you have; perfection is not a criteria of choice, whereas character is the only one. And in the movie, the EZ lenses had a great connection with our theme, thanks to their texture.
Versión española
El cuerpo en llamas fue una producción 2023 de Arcadia para Netflix. Estaba basada en el mediático “crimen de la guardia urbana de Bracelona”, y ha resultado ser un éxito de audiencia internacional en Netflix. Jorge Torregrossa y yo enseguida vimos que lo que más nos motivaba en el proyecto no era “lo espectacular”, sino “lo psicológico”.
El director Jorge Torregrossa y yo queríamos darle una dimensión de trascendencia a la imágen y apostamos por el efecto óptico de un zoom lento e hipnótico como elemento principal del lenguaje. Yo conocía los Zoom EZ de mi anterior producción en UK “Red Rose”, y ahí decidimos que podrían ser nuestra herramienta principal.
Por cuales requisites artisticos y tecnicas has eligido estas opticas ?
Cuales han sido las situaciones mas complicadas de filmar ?
La complejidad estuvo en el desarrollo del concepto del lenguaje, más que en el puramente técnico de la ejecución. Quizás las escenas en las que se tenía que narrar la relación oculta de unos personajes con otros, sin que los diálogos lo revelaran, fue lo más complicado y bonito de desarrollar. Pero técnicamente yo soy una persona de evitar el barroquismo técnico, y suelo pensar de manera “sencilla”. Me gustan los rodajes técnicamente sencillos.
Cuales combinaciones tecnicas has utilizado (camara, formato ..) ?
Usamos la cámara Alexa mini LF y los dos zoom Angeniuex de la serie EZ, además de las ópticas fijas Angenieux Óptimo, que nos ayudaron sobre todo en las situaciones de muy baja luz donde los zoom no podía llegar.
Tecnicamente, como funcionaron las opticas ? Te sirvo para rodar este proyecto ?
A mí la serie EZ me gusta mucho en su textura. Sé que a nivel matemático hay ópticas que parecenm ofrecer más “perfección” óptica. Pero justamente la palabra “perfección” es algo de lo que huyo siempre, incluso en lo técnico. Creo que hay características de cada uno de los elementos que sientes que van mejor o peor a tu proyecto, y que nada tienen que ver con la perfección, sino con el carácter. Y los Zoom Angenieux EZ conectaban por textura mucho con nuestro tema en la película.
Thanks to Ricardo de Gracia for sharing with us this testimonial and these BTS photos.
Thanks to Benoit Brismontier for the translation.